بهترین منابع غذایی برای دریافت آمینو اسیدهای شاخه ای

همان طور که میدانید آمینو اسید های شاخه ای  BCAA (بی سی ای ای) مهم ترین آمینو اسید هایی هستند که بدنسازان باید از از طریق رژیم غذایی‌ دریافت کنید.

این سه اسید آمینه (لوسین، ایزولوسین و والین)، یک شکل شاخه دار مشابه دارند، که آنها را از سایر اسیدهای آمینه متمایز می‌کند، اما هنوز هم برای تولید پروتئین‌ها در بدن شما مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آنها همچنین وظیفه حمایت از ماهیچه‌های شما را به عهده دارند. شما می‌توانید مقادیر مختلفی از این سه اسید آمینه را از مواد غذایی و یا مکمل های آمینو دریافت کنید.

فواید اسیدهای آمینه شاخه دار

در مورد فواید و اهمیت مصرف این آمینو اسید ها در مقالات قبلی مجله نسل آهن به طور کامل توضیح داده ایم به طور خلاصه این اسیدهای آمینه در عضلات شما متابولیزه می‌شوند، و یک منبع مهم انرژی را فراهم می‌کنند. با توجه به مقاله‌ای در نسخه سپتامبر ۲۰۰۸ «مجله پزشکی ورزشی و آمادگی جسمانی»، آنها همچنین سنتز پروتئین در عضلات را افزایش داده و آسیب عضلانی ناشی از ورزش را کاهش می‌دهند.

با توجه به گزارش دیگری در نسخه جولای ۲۰۰۹ «مجله انجمن بین المللی تغذیه ورزشی»، در یک تحقیق که در آن مردان در یک برنامه تمرین مقاومتی ۸ هفته‌ای شرکت کردند، گروهی که مکمل‌های BCAA دریافت کرده بودند، نسبت به مردانی که این مکمل‌ها را مصرف نکردند، توده خالص بیشتری بدست آوردند و چربی بیشتری از دست دادند.

بهترین منابع BCAA‌ ها

بهترین منابع BCAA ‌ها عبارتند از گوشت قرمز، مرغ، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ، میباشند که در جدول زیر میتوانید مقدار بی سی ای ای موجود در هر کدام از این مواد را مشاهده کنید

بعنوان یک راهنما، شما می‌توانید با مصرف یک وعده ۸۵ گرمی گوشت، مرغ یا ماهی یا از نصف فنجان پنیر کاتیج، حدود ۱.۷ گرم لوسیون، ۱ گرم ایزولوسین و ۱ گرم والین دریافت کنید. یک فنجان شیر حاوی حدود نصف این مقدار است. پروتئین وی هم، یک گزینه خوب دیگر برای افزایش مصرف BCAA شماست.

منابع گیاهی سرشار از BCAA

کالج علوم بهداشت هانتینگتون گزارش می‌دهد لوبیای سویا، لوبیای پخته، لوبیای لیما، عدس، برنج قهوه‌ای، گندم کامل، ذرت و آجیل‌هایی مانند بادام درختی و بادام هندی، منابع خوبی از اسیدهای آمینه شاخه دار هستند.

از بین تمام مواد غذایی گیاهی، لوبیاها دارای بالاترین مقدار پروتئین کل هستند، بنابراین آنها بهترین انتخاب برای BCAA‌ها می‌باشند.

یک فنجان لوبیای پخته، حدود ۱ گرم از هر یک از این BCAA‌ ها دارد. در مقایسه، ۱ فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده و کوینولا، ۰.۴ گرم لوسین، ۰.۲ گرم ایزولوسین و ۰.۳ گرم والین دارد.

مصرف توصیه شده روزانه

مقدار مجاز رژیمی توصیه شده برای لوسین، ۴۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می‌باشد. شما باید به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، ۱۹ میلی گرم ایزولوسین و ۲۴ میلی گرم والین هم دریافت کنید.

افراد سالم می‌توانند با مصرف مقدار توصیه شده روزانه شان (RDA) برای پروتئین کل که روزانه ۴۶ گرم برای خانمها و ۵۶ گرم برای آقایان است، BCAA‌ های کافی دریافت کنند.

اگر شما بیمار یا مصدوم هستید، ممکن است لازم باشد BCAA مصرفی‌تان را افزایش دهید. مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک گزارش می‌دهد که دوزهای درمانی از روزانه ۱ گرم تا ۵ گرم متغیر هستند. اما اگر هر گونه نگرانی در مورد مصرف پروتئین دارید، با پزشکتان مشورت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *