نقش مکمل منیزیم در بدنسازی

یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن برای رشد و بهبود سلامتی منیزیم میباشد. از آنجایی که بدن قادر به ساخت آن نیست به ناچار باید از طریق مصرف مواد غذایی این عنصر را برای بدن تهیه کرد. کمبود منیزیم چندان شایع نیست اما با این حال باید مصرف آن توسط ورزشکاران جدی گرفته شود، زیرا ورزشکاران به خصوص بدنسازان حرفه ای ، برای رشد سریع تر عضلات و حفظ سلامتی خود باید به مقدار کافی تمامی ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی بدن را تامین کنند.

در ادامه این مقاله از مجله نسل آهن شما را با فواید و اهمیت مصرف مکمل منیزیم و مقدار منیزیم مرد نیاز بدن و منابع طبیعی آن آشنا خواهیم کرد.

منیزیم چیست ؟

چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن منیزیم است و بدن بدون آن نمی‌تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد. صدها فرآیند متابولیک در بدن و بسیاری از علمکردها مهم از تولید انرژی گرفته تا ساخت پروتئین های مهم مانند DNA بدون منیزیم مقدور نیست.

منیزیم مهم‌ترین الکترولیتی است که در طول ورزش بعد از پتاسیم از بدن کم می‌شود.همچنان که ورزش منجر به کمبود الکترولیت‌ها و مواد معدنی بدن می‌شود، بازسازی این ماده از دست رفته در طول تمرین می‌تواند به ریکاوری عضلات و خنثی سازی درد و آسیب بعد از تمرینات شدید کمک کند.

فراتر از عملکرد عضلات، منیزیم ماده معدنی ضد تورم و التهاب قوی است که برای محافظت مقابل بیماری‌هایی شبیه آلزایمر و آرتریت‌ها تجویز می‌شود.این ماده معدنی برای سلامت عمومی مورد نیاز است که به بدن در دریافت و جذب کلسیم به استخوان کمک کرده و برای عملکرد بهتر اعصاب نیاز است.

فواید منیزیم

منیزیم بیش از ۶۰۰ واکنش شیمیایی مهم را در بدن انجام می‌دهد که از جمله آنها به تولید انرژی، تشکیل پروتئین، نگهداری ژن، حرکت ماهیچه‌ها و تنظیم سیستم ایمنی می‌توان اشاره کرد، در ادمه برخی از مهمترین فواید مصرف  منیزیم را برای شما بیان خواهیم کرد.

کنترل قند خون
منیزیم نقش مهمی در متابولیسم انسولین و گلوکز دارد. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع ۲ با کمبود این ماده مغذی در بدن خود مواجه هستند. مصرف قرص یا مکمل‌های حاوی منیزیم مقاومت نسبت به انسولین را بهبود بخشیده و موجب می‌شوند کنترل بهتری روی قند خون اعمال شود.

کاهش فشار خون
علت مصرف قرص منیزیم به فشار خون نیز می‌تواند مرتبط باشد به این معنا که مصرف مکمل‌های منیزیم به کاهش فشار خون منجر خواهد شد. پژوهش‌ها نشان داده است که افرادی که فشار خون بالا دارند با مصرف قرص منیزیم می‌توانند کاهش قابل توجهی را در فشار خون خود تجربه کنند.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی
کاهش سطح منیزیم در بدن با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی مرتبط است. علت این امر ممکن است به این مسئله مرتبط شود که کمبود منیزیم در افزایش فشار خون و بالا رفتن سطح قند خون موثر است و هر یک از این مسائل می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری‌های قلبی در انسان باشند. مکمل‌های منیزیم همچنین ممکن است بتوانند سطح کلسترول را نیز در خون کاهش دهند و به این ترتیب تاثیری مثبت در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی داشته باشند.

مبارزه با افسردگی
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی سطح پایینی از عنصر منیزیم را در بدن خود دارند. در یک تجزیه و تحلیل مشخص شد که افراد زیر ۶۵ سال که در رژیم غذایی خود کمترین میزان مصرف منیزیم را داشتند، ۲۲% بیش از سایرین در خطر درگیر شدن با افسردگی به سر می‌بردند. برخی از محققان معتقدند که کم بودن منیزیم در غذاهای امروزی مثل فست فودها احتمال بروز افسردگی و بیماری‌های روانی را افزایش داده است. جالب است بدانید که در یک مطالعه مصرف روزانه ۴۵۰ میلی‌گرم منیزیم در افراد سالخورده و مسن به اندازه یک داروی ضد افسردگی در کاهش علائم افسردگی موثر بود.

بهبود فرآیند ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی

مهم ترین فایده مصرف منیزیم برای بدنسازان کمک به فرآیند ریکاوری بعد از تمرینات سخت میباشد. پایین بودن سطح منیزیم میتواند شامل علائمی مانند مشکلات عضلانی از جمله گرفتگی عضلات،پیچ خوردگی ، لرزش اندام ، دردهای طولانی مدت بدون بهبودی و در نهایت مشکل اساسی در ریکاوری و عضله سازی باشد.

کمبود منیزیم متوسط احتمالاً موجب خواب ضعیف، اضطراب و عدم توانایی در رسیدن به آرامش است. بدون مصرف کافی این ماده، سطح کلسیم بدن در خون افزایش یافته که که باعث فشار بیش از حد عصب ماهیچه ها و درنتیجه گرفتگی عضلات می شود.

به خاطر داشته باشید که پیچش عضلانی غیر ارادی ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. برای مثال ، ممکن است در اثر #استرس یا کافئین زیاد ایجاد شود. آنها همچنین ممکن است یک عارضه جانبی برخی از داروها یا علائم یک بیماری عصبی مانند نورومیوتونی یا بیماری نورون حرکتی باشد. در حالی که عارضه های گاه به گاه طبیعی است ،

در صورت داشتن درد و گرفتگی مدوام عضلات مکمل منیزنیم مصرف کنید اما در صورت ادامه علائم حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

منابع غذایی منیزیم

تامین منیزیم برای بدن از طریق مصرف مواد غذایی حاوی این ماده به خوبی مقدور است ، پس بهتر است ابتدا با منابع طبیعی این ماده آشنا و در صورت نیاز بیشتر به سراغ مصرف مکمل های منیزیم بروید.

بهترین مواد غذایی برای تامین منیزیم به شرح زیر است: سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج، موز، دانه کدو تنبل ، آواکادو، آجیل، میگو، نان سبوس دار، شیر سویا، برنج قهوه‌ای، برگ زردآلو، ماهی، شکلات تلخ و بسیاری از مواد دیگر هستند.

نوشیدنی‌های ورزشی که برای تأمین مجدد الکترولیت‌های از دست رفته حین ورزش تهیه شده‌اند و آب‌های معدنی حاوی این ماده معدنی مهم می‌باشند.

نحوه مصرف مکمل منیزیم

در صورتی که رژیم غذایی شما به مقدار کافی حاوی عنصر منیزیم نباشد، به ناچار باید از قرص یا مکمل‌های منیزیم استفاده نمایید.

مقدار توصیه شده مصرف منیزیم در رده‌های سنی مختلف متفاوت میباشد اما به طور کلی مقدار توصیه شده مصرف روزانه منیزیم برای ورزشکاران ۳ میلی گرم به ازای هر پوند وزن بدن می باشد و مکمل‌های منیزیم بسته به نوع و برند خود روزانه تقریبا بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم منیزیم را برای بدن فراهم می‌کنند.

عوارض جانبی مصرف مکمل منیزیم

مکمل‌های حاوی منیزیم اغلب بی‌خطر هستند و مشکلی را به وجود نمی‌آورند مگر اینکه بیش از مقدار توصیه شده مورد مصرف قرار گیرند و یا اینکه فرد دارای بیماری‌ خاصی باشد که در این صورت باید با پزشک مشورت کند. قرص یا شربت منیزیم ممکن است برای افرادی که از داروهای ادرار آور، آنتی بیوتیک و داروهای قلب استفاده می‌کنند، کمی نامناسب باشد و در این مورد نیز باید نظر پزشک را جویا شد.

اکثر اشخاصی که از منیزیم در قالب مکمل استفاده می‌کنند، هیچ نوع عارضه جانبی را بروز نمی‌دهند اما در برخی موارد، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و دل‌درد مشاهده شده است. لازم به ذکر است که افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی ممکن است بیش از سایرین با مصرف منیزیم دچار عارضه جانبی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *