مصرف مکمل های پروتئینی برای کاهش وزن و چربی سوزی

همان طور که میدانید یکی از مهم ترین مکمل هایی که بدنسازان در دوره های کاهش وزن و چربی سوزی مصرف میکنند مکمل های پروتئنی به خصوص پروتئین وی میباشد، در این مقاله از مجله نسل آهن به بررسی تاثیر و اهمیت مصرف مکمل های پروتئینی در دوره کاهش وزن و چربی سوزی ، و همچنین معرفی بهترین نوع مکمل پروتئین برای دوره کاهش وزن خواهیم پرداخت.

اهمیت مصرف پروتئین در دوره کاهش وزن

پروتئین یکی از سه درشت مغذی ضرروی برای بدن است ،بدن انسان در حدود ۶۰ درصد از آب تشکیل شده و بعد از آن، بیشترِ حجم بدن از پروتئین است. هیچ بافت زنده‌ای بدون پروتئین ایجاد نمی‌شود. پروتئین‌ها ساز و کار سلول را تشکیل می‌دهند؛ آنها کار سلول سازی را انجام داده و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، انرژی مورد نیاز برای انجام این کار را تامین می‌کنند. پس بدون دریافت پروتئین کافی بدن و عضلات شما تحلیل رفته و هیچ رشدی نخواهند داشت.

پروتئین‌ها برای ترمیم و رشد بافت‌های عضلانی ضروری هستند،دریافت پروتئین کافی فرآیند متابولیسم در بدن شما را بهبود میبخشد، اشتهای شما را کاهش داده و بدون از دست دادن توده های عضلانی به کاهش چربی بدن کمک میکند.

فواید مصرف مکمل های پروتئین در دوره کاهش وزن

همان طور که در بالا گفتیم مصرف پروتئین در دوره کاهش وزن و چربی سوزی سه فایده و دلیل اصلی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

۱.مصرف مکمل پروتئین متابولیسم را افزایش میدهد.

مصرف پروتین بیشتر متابولیسم یا همان فرآیند سوخت و ساز را در بدن شما سرعت میبخشد، شما در دوره چربی سوزی نیاز دارید تا کالری بیشتری را در طول روز بسوزانید،و در عین حال کربوهیدرات و چربی کمتری در طول روز مصرف کنید.پس باید از پروتین ها برای تامین انرژی روزانه خود کمک بیشتری بگیرید.تا بتوانید تمرینات پرفشار هوازی و چربی سوزی را به طور مناسب انجام دهید.

مطالعات نشان داده  افرادی که در رژیم غذایی خود ۲۵ درصد کالری آن‌ها از پروتئین تأمین می‌شد، در مقایسه با افرادی که نیمی از این مقدار پروتئین را مصرف می‌کردند، ۱۰ درصد بیشتر در ۱۲ ماه چربی شکم از دست دادند. مطالعه دیگری تأثیر رژیم‌های مختلف کاهش وزن را مقایسه میکرده ، افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کردند در طول سه ماه ۲۳ درصد بیشتر از افرادی که پروتئین کمتری مصرف می‌کردند، وزن خود را از دست دادند. در یک مطالعه نهایی دیگر، افرادی که رژیم داشتند و ۳۰ درصد از انرژی خود را از پروتئین دریافت می‌کردند، ۳.۷ کیلوگرم بیشتر از افرادی که ۱۵ درصد از انرژی خود را از پروتئین دریافت می‌کردند، وزن خود را از دست دادند.

۲.مصرف مکمل های پروتئین اشتهای شما را کاهش میدهد.

برای کاهش کالری دریافتی در طول دوره کاهش ورزن باید مصرف غذا را محدود کنید، اما احساس گرسنگی در این مدت یکی از مهم ترین مشکلات برای افراد میباشد،مصرف پروتئین های دیر هضم میتوانید این مشکل را حل کند. همان طور که میدانید مدت زمان هضم پروتین ها به خصوص پروتئین کازئین بسیار طولانی تر از کربوهیدرات ها میباشد، و برای طولانی مدت شما را سیر نگه میدارند.

پروتئین به دو روش میتواند سطح اشتها را کاهش دهذ اول، سطح هورمون‌های سرکوب کننده اشتها مانند GLP-1، PYY و CCK را افزایش می‌دهد و البته سطح هورمون گرسنگی را کاهش می‌دهد، یعنی گرلین. ثانیاً، پروتئین به دلیل مدت زمان هضم طولانی تر به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید، پس شما میتوانید برای جلوگیری از ایجاد حس گرسنگی کاذب مکمل های پروتئینی به خصوص پروتئین کازئین مصرف کنید. تا میزان کالری دریافتی روزانه خود را محدود کنید.

۳.جلوگیری از کاهش توده های عضلانی در کنار کاهش وزن و چربی سوزی

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در دوره های چربی سوزی بین بدنسازان، ورزشکاران و سایر مردم عادی وجود دارد این است که ورزشکاران در طول دوره کاهش وزن فقط به دنبال کم کردن میزان چربی های بدن خود هستند و نمیخواهند که عضلاتشان تحلیل رفته یا از بین برود به همین منظور بدنسازان در طول دوره های کاهش وزن مصرف پروتئین روزانه افزایش میدهند تا از ریزش عضلات جلوگیری کنند.

همان طور که گفتیم مهم ترین درشت مغذی برای عضله سازی پروتئین میباشد، اگر شما در طول دوره کاهش ورزن و رژیم خود فقط مصرف غذا را محدود کنید و پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین نکنید ، شاید به خوبی لاغر شوید ، اما قطعا بدنی بدون شکل و بد فرمی خواهید داشت، پس برای جلوگیری از این مسئله در کنار دریافت پروتیئن از غذای روزانه خود باید مکمل های پروتئینی مصرف کنید .

بهترین مکمل های پروتئینی برای کاهش وزن

همان طور که در مقالات قبلی مجله نسل آهن بیان کردیم ، دو نوع مکمل پروتئین کازئین و پروتئین وی مهم ترین  و پرمصرف ترین مکمل های پروتئین های موجود در بازار هستند، که هر کدام کارایی و اهمیت خود را دارند ، که اگر در زمان مناسب خود مصرف شوند ، بهترین نتیجه را برای مصرف کننده به همراه خواهند داشت.

پروتئین وی 

مهم ترین ویژگی پروتئین وی زود هضم بودن آن میباشد، که کمک زیادی به فرآیند عضله سازی در زمان هایی که بدن نیازی فوری به پروتئین دارد، مانند ابتدای صبح و بعد از تمرین میکند.اما پروتئین وی نیز خود به سه دست کنستاره ، ایزوله و هیدرولیزه تقسیم میشود.

  • کنستانتره: دارای حدود ۷۰ تا %۸۰ پروتئین بوده و علاوه‌بر آن حاوی لاکتوز (شکر موجود در شیر) و چربی است. این نوع از وی رایج ترین نوع پروتئین وی است. که قیمت مناسب تری نسبت به سایر پروتئین های وی دارد و مناسب وزشکاران عادی و اکثر افراد میباشد
  • ایزوله: وی ایزوله دارای حداقل %۹۰پروتئین بوده و نسبت به کنستانتره دارای لاکتوز و چربی کمتری است. پروتئین وی ایزوله و هیدرولیزه سرعت جذب بسیار بالاتری نیاز دارند ، اما قیمت آنها نیز بسیار بالا میباشد و مناسب بدنسازان حرفه ای و ورزشکارانی که خود را برای مسابقات ورزشی آماده میکنند میباشند.

پروتئین کازئین:

پروتئین کازئین، اصلی‌ترین پروتئین موجود در شیر می‌باشد. این پروتئین ۸۰% شیر گاو را تشکیل می‌دهد و ۲۰% باقی‌مانده آن پروتئین وی می‌باشد. پروتئین کازئین موجود در شیر از طریق اولترا فیلتراسیون استخراج شده و هیچ ماده شیمیایی در آن استفاده نشده است. نتیجه این فرایند افزایش میزان پپتید های بیو اکتیو شیر می‌باشد که از وظایف ایمنی پشتیبانی می‌کنند و منجر به رشد ماهیچه ها می‌گردند. پروتئین کازئین دارای آمینو اسید می‌باشد و به عنوان پروتئین دیرهضم شناخته می‌شود.

همان طور که گفتیم  مهم ترین تفاوت پروتئین وی و کازئین مذت هضم آنها میباشد، کازئین بسیار دیر هضم تر از پروتئین وی میاشد، در نتیجه مصرف آن در طول روز به عنوان میان وعده برای جلوگیری از اشتهای کاذب و در انتهای شب برای جلوگیری از تحلیل عضلات توصیه میشود.

میزان مصرف مکمل پروتئین

میزان مصرف مکمل پروتئین در طول روز بستگی به عوامل زیادی از جمله رژیم غذایی ، وزن شما ، جنسیت ، سابقه تمرین و هدف شما از ورزش کردن دارد اما  مطالعات نشان داده است که هیچ دلیلی برای محدود کردن مصرف پروتئین برای افزایش سلامت بدن وجود ندارد. اکثر مطالعات بیان می‌کنند که مصرف روزانه ۱.۲ تا ۲.۲ گرم پروتئین در هر کیلوگرم وزن بدن بیشترین و بهترین تأثیر را بر کاهش وزن دارد. این مقدار پروتئین به طور طبیعی حدود ۲۵ تا ۳۵ درصد از کالری دریافتی روزانه شما را تامین می‌کند و به طور کلی سالم و بی‌خطر است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *